Тема Право на освіту

                                                       Тема   Право на освіту
Мета:
Ознайомити учнів з гарантіями права на освіту, системою освіти в Україні; формувати розуміння потреби в неперервній освіті та самоосвіті;
формувати бажання учнів брати участь в громадському самоврядуванні закладів освіти;
 називати учасників навчально-виховного процесу; описувати, використовуючи положення нормативних актів, їх окремі права та обов’язки;
моделювати та розв’язувати правові ситуації, пов’язані з правами та обов’язками учасників навчально-виховного процесу.
виховувати повагу до навчання;

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Обладнання: підручник, плакати, Закон України «Про освіту», Закон України «Про загальну середню освіту», оформлення дошки.
Основні поняття: освіта, початкова освіта, середня освіта, вища освіта, школа, ліцей , колегіум, інститут, університет.
                                                                 Структура уроку
I. Організаційний момент.
II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів.
III. Вивчення нового матеріалу.
1. Конституційне закріплення права на освіту.
2. Обов'язковість повної середньої освіти.
3. Правовий статус навчальних закладів.
4. Форми освіти.
5. Права та обов'язки учнів.
6. Самоврядування в навчальних закладах.
IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
V. Підсумки уроку.
VI. Домашнє завдання.

Проблемне питання: Освіта – це право чи обов’язок?

                                                                 Хід уроку:
І. Організаційний момент.
II. Актуалізація  опорних знань і вмінь учнів. Перевірка домашнього завдання.              Фронтальне опитування.
Запитання.
1. Дайте визначення поняттю «права людини».
2. Які ви знаєте права людини (  кожен учень називає права людини)?
3. Види прав людини.
4.   У чому полягає призначення особистих прав та свобод людини ?
5.   Назвіть основні особисті права та свобод людини.
6.   Що є змістом права на життя?
7.   Що є змістом права на повагу до його гідності?
8.   Що таке презумція невинуватості?

III. Вивчення нового матеріалу.
1. Конституційне закріплення права на освіту.
Евристична бесіда
1.  Для чого потрібна освіта?
2.  Який рівень освіти потрібен сучасній людині?

Освіта — основа інтелектуального, культурного, духовного, соціального, економічного розвитку суспільства і держави. Мета освіти — всебічний розвиток людини як особистості та найвищої цінності суспільства, розвиток її талантів, розумових і фізичних здібностей, виховання високих моральних якостей; формування громадян, здатних до свідомого суспільного вибору; збагачення  на  цій  основі  інтелектуального,  творчого,  культурного потенціалу народу, підвищення його освітнього рівня; забезпечення народного господарства кваліфікованими фахівцями.
«Освіта в Україні ґрунтується на засадах гуманізму, демократії, національної свідомості, взаємоповаги між націями і народами», — так записано в Законі України «Про освіту».
Утвердження й забезпечення права людини на освіту в будь-якій країні є одним з найважливіших обов’язків держави. Це зумовлено тим, що освіта в сучасному глобалізованому й інформатизованому світі дедалі більше стає вирішальним чинником суспільного прогресу та національної безпеки, важливою складовою повного розвитку людської особистості, збільшення поваги до прав і свобод людини.
Сьогодні цілком очевидно, що без належної освіти людина не зможе забезпечити собі відповідних умов життя і реалізуватись як особистість, а також усвідомити й захистити свої права. Високий рівень освіти населення є важливим чинником, що позитивно впливає на створення сприятливих умов для повної реалізації прав і свобод людини і громадянина.

Бути освіченим сьогодні – це значить бути людиною, що крокує в ногу з часом.
Молодь обирає освіту, тому, що вона відкриває двері до майбутньої кар’єри і щасливого дорослого життя.
Бути розумним сьогодні – це модно!
Здобувай якісну освіту і тобі відкриються двері у райдужне майбутнє!
Завдання. За допомогою вправи «Мікрофон» вчитель запитує учнів:  яку людину можна назвати освіченою?
Розповідь вчителя.
Освіта є основою розвитку суспільства, а право на осв¬іту — одним з головних прав людини в будь-якому цивіл¬ізованому суспільстві. Право на освіту в нашій країні га¬рантоване Конституцією України (стаття 53).


Робота з правовими джерелами
1.  Учні знайомляться зі змістом ст. 53 Конституції України і відповідають на такі запитання:
•  У чому полягає право на освіту?
•  Що означає доступність освіти за законом і як вона забезпечена в Україні?
•  Що означає безперервність та різноманітність освіти?
•  Що означає вибір форми навчання?

 Вчитель зачитує статтю 53 Конституції України:
Кожен має право на освіту. Повна загальна середня освіта є обов'язковою.
Держава забезпечує доступність і безоплатність дошкільної, повної загальної середньої, професійно-технічної, вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах; роз¬виток дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої і післядипломної освіти, різних форм навчання; надання державних стипендій та пільг учням і студентам.
Громадяни... мають право безоплатно здобути вищу освіту в державних і комунальних навчальних закладах на конкурсній основі.
Громадянам, які належать до національних меншин, відпо¬відно до закону гарантується право на навчання рідною мовою чи на вивчення рідної мови у державних і комунальних навчальних закладах або через національні культурні товари¬ства.
Основним нормативно-правовим актом у галузі освіти є Закон України «Про освіту». Він закріплює:
1)   принципи освіти;
2)   систему освіти;
3)   визначає учасників навчального процесу;
4)   права та обов'язки учасників навчального проце¬су.
5)  порядок управління освітою в Україні;

Крім цього Закону, в Україні діють також закони:
1)   «Про основи державної політики в сфері науки і науково-технічної діяльності»;
2)   «Про професійно-технічну освіту»;
3)   «Про загальну середню освіту»;
4)   «Про вищу освіту»;
5)   «Про позашкільну освіту»;
6)   «Про дошкільну освіту».
Запитання вчителя: за допомогою «Дерева рішень» учень записує на дошці варіанти відповідей
1.  Назвіть, які ви знаєте заклади освіти.
2.  Доведіть обов'язковість повної середньої освіти.
 Розповідь вчителя.
Згідно Конституції України, повна загальна середня освіта в Україні є обов'язковою.
Загальна середня освіта спрямована на забезпечення всебічного розвитку особистості шляхом навчання та виховання
Робота з схемою



3.  Правовий статус навчальних закладів.



«заклади освіти, незалежно від їх статусу, належності і форми власності, мають забезпечувати якість освіти в обсязі вимог державних стандартів освіти.»
Запитання:
Чому закон встановлює однакові державні стандарти освіти як для державних і комунальних, так і для приватних навчальних закладів?
Діяльність закладу освіти розпочинається за наявності державної ліцензії на здійснення діяльності, пов'язаної з наданням послуг для одержання освіти і підготовкою фахівців різних рівнів кваліфікації.
Заклад освіти повинен мати власну назву, в якій обов'язково вказуються його тип та організаційно-правова форма.

4. Форми освіти.



(Це схема заготовлена на класній дошці заздалегідь)


 Бесіда.
1) Який дитячий заклад ви відвідували, коли ще не ходили до школи?
2) На які умовні частини поділяється школа?
3) Чи плануєте ви продовжити навчання після закінчення 9 класу?
4) Назвіть навчальні заклади, у яких можна здобути вищу освіту.
5) Як ви вважаєте, чи всі вони надають однаковий рівень знань та кваліфікації?
6) Яким шляхом можна здобути кваліфіковану професійну підготовку?


5. Права та обов'язки учнів.
Запитання.
1. Які ви знаєте права учнів?
2. Як ви вважаєте, чому права учнів установлено на  рівні закону?
            Які ви знаєте обов'язки учнів?
3. Чому учні зобов'язані неухильно виконувати свої обов'язки?
4. Чому обов'язки учнів, як і їхні права, встановлені нарівні закону?

Далі вчитель знайомить учнів із витягами із Закону України «Про освіту» ст. 51, 52.
Робота з документом. (Готується як роздавальний матеріал на кожну парту.)
– Опрацюйте витяг із Закону України «Про освіту» .
Під час опрацювання учні самостійно заповнюють таблицю «Права і  обов'язки  учнів »

Закон України «Про освіту»:
Стаття 51. Права вихованців, учнів, студентів, курсантів, слухачів, стажистів, клінічних ординаторів, аспірантів, докто¬рантів.
Вихованці, учні, студенти, курсанти, слухачі, стажисти, клінічні ординатори, аспіранти, докторанти відповідно мають гарантоване державою право на:
- навчання для здобуття певного освітнього та освітньо-кваліфікаційного рівнів;
- вибір закладу освіти, форми навчання, освітньо-професійних та індивідуальних програм, позакласних занять;
продовження освіти за професією, спеціальністю на основі державного освітньо-кваліфікашйного рівня,здобуття додаткової освіти відповідно до угоди з закладом освіти;
- користування навчальною, науковою, виробничою, культурною, спортивною, побутовою, оздоровчою базою закладу освіти; доступ до інформації в усіх галузях знань;
- участь у науково-дослідній,дослідно-конструкторській та інших видах наукової діяльності, конференціях, олімпіадах,виставках,конкурсах; особисту або через своїх представників участь у громадському самоврядуванні обговоренні, вирішенні питань удосконалення навчально-виховного процесу, науково-дослідної роботи, призначення стипендій,організації дозвілля,побуту тощо; участь в об'єднаннях громадян; безпечні і нешкідливі умови навчання та праці; користування по слугами закладів охорони здоров'я, засобами лікування,про філактики захворювань та зміцнення здоров'я; захист від будь-яких форм експлуатації, фізичного та психічного насильства, від дій педагогічних інших представників, які порушують права або принижують їх честь і гідність.
Стаття 52. Обов'язки вихованців, учнів, студентів, кур¬сантів, слухачів, стажистів, кліничних ординаторів, аспірантів, докторантів.
1. Обов'язками вихованців, учнів, студентів, курсантів, слухачів, стажистів, кліничних ординаторів, аспірантів, докторантів відповідно є:
додержання законодавства, моральних, етичних норм;
систематичне й глибоке оволодіння знаннями, практичними навичками, професійною майстерністю, підвищення загаль¬ного культурного рівня;
додержання статуту, правил внутрішнього розпорядку закладу освіти.

5. Самоврядування у навчальних закладах.
Це питання вчитель заздалегідь доручає підготувати двом учням класу. Один учень розкриває і пояснює тео¬ретичні положення щодо питання самоврядування, а інший - як конкретно здійснюється самоврядування в  школі.
Висловіть свою думку щодо доцільності створення в школі органів самоврядування.

IV. Закріплення нових знань і вмінь учнів.
  Аналіз правових ситуацій . Учні моделюють ситуації і шляхи їх вирішення:
  1-а група. Змоделювати ситуацію, коли порушують права учня.
   2-а група. Змоделювати ситуацію, коли порушують права учителя.
  3-а група. Змоделювати ситуацію, коли порушуються права батьків.
  4-а група. Змоделювати ситуацію, коли учні не виконують своїх обов’язків.
 5-а група. Змоделювати ситуацію, коли учитель не виконує своїх обов’язків.
  6-а група. Змоделювати ситуацію, коли батьки не виконують своїх       обов’язків.

Створення сенкану до слова «Освіта».

Бесіда.
1. Яка стаття Конституції України гарантує право на освіту?
2. Назвіть основні нормативно-правовий акт в галузі освіти України.
3. Назвіть основні положення Закону «Про освіту» України.
4. Які ще закони про освіту діють на територію України?
5. Як ви вважаєте, чому в нашій країні поряд з державними освітніми закладами,  розвиваються також недержавні?
6. Які вам відомі форми освіти?
7. Назвіть основні завдання органів учнівського самоврядування.
8.  Чому освіті приділяється так багато уваги, навіть є окремі закони та статті Конституції?
9.  Як ви зрозуміли поняття «доступність освіти»?
10.  Чому сьогодні освіта відіграє важливу роль у житті людини? Як освіта впливатиме на майбутнє кожного з вас?

V .  Підсумки уроку. Узагальнюю відповіді учнів і роблю висновок, що отримання повної загальної середньої освіти є як правом, так і обов’язком кожного громадянина України. Саме здобуття освіти багато в чому є запорукою досягнення успіху в житті людини.

VI  Домашнє завдання.

1.  Підготувати твір-роздум «Які права і обов’язки  мені насправді потрібні в школі».
По бажанню підготувати листівку-заклик: «Краще навчатися в школі, ніж…» (палити на дворі із друзями, бешкетувати на вулиці, грати в комп’ютерному клубі тощо)
2.  Опрацювати текст підручника .
Підготувати відповіді на запитання і завдання до вказаного параграфа.

Немає коментарів:

Дописати коментар