Урок правознавства, 9 клас: "Права і свободи людини"

Тема:  Права  і свободи   людини.

Метадидактична - дати уявлення про поняття «права і свободи людини», види прав і свобод людини, міжнародні документи з прав людини і прав дитини;   визначити основні права та свободи людини та громадянина, навчитися на практиці застосовувати отримані знання;
розвиваюча розвивати вміння тлумачити поняття «права і свободи людини»,
 описувати види прав і свобод людини і наводити приклади; аналізувати зміст окремих статей Загальної декларації прав людини, Конвенції ООН про права дитини, розвивати вміння працювати з юридичним документом, з відеоматеріалом, аналізувати правові ситуації, володіти понятійним апаратом теми, використовувати міжпредметні зв’язки, розвивати усне мовлення та творче мислення, удосконалювати навички роботи у парі , групі;

виховна- виховувати пріорітет загальнолюдських цінностей, законнослухняного та юридично грамотного громадянина своєї держави, почуття взаємодопомоги.

Обладнання: підручник, Конституція України, відеоряд, «дерево прав», матеріали для створення символів, номерки,  літери, мультимедійне  обладнання,  електронна  презентація.

Форма проведення:  урок з використанням мультимедійних технологій.


Тип уроку: урок - практикум


Цитата уроку: « УСІ ЛЮДИ Є ВІЛЬНІ Й РІВНІ У СВОЇЙ ГІДНОСТІ ТА ПРАВАХ».



Структура уроку
І.Організаційний момент
ІІ.Актуалізація опорних  знань
ІІІ.Оголошення теми та мети уроку
ІV.Мотивація навчальної діяльності
V. Засвоєння  нового матеріалу
1. Загальна декларація прав людини
2.Права та свободи людини й громадянина  
3.Механізми захисту прав людини
4. Конвенція ООН про права дитини
VІ. Практичне застосування знань, умінь, навичок 
VІІ.Обговорення та  підведення підсумків роботи
VІІІ. Рефлексія
ІХ. Домашнє завдання
Хід уроку
І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних  знань
На сьогоднішньому уроці ми з вами вивчаємо  права та свободи людини й громадянина України. Мета нашого уроку дати уявлення про поняття «права і свободи людини», види прав і свобод людини, міжнародні документи з прав людини і прав дитини , розвивати логічне та творче мислення, удосколати навички роботи у групі. А ваша старанність, вихованість та взаємоповага допоможуть досягти гарних результатів. Відкриваємо зошити, записуємо число і тему уроку.



ІV Мотивація навчальної діяльності.
Зараз увага на монітор. Перегляньте уважно відеоряд ( відеоряд являє собою 5-6 слайдів із правами людини, можливий такий варіант).



           

Скажіть, будь ласка, що ви побачили? Чому так важливо знати права людини?

V. Засвоєння нового матеріалу.
А тепер застосуємо свої знання з історії та визначемо час  появи цих понять
Бесіда.
Згадайте Французьку революцію кінця 18 ст. Який документ було прийнято у перший рік революції?
Коли конктретно це відбулося?
А які їдеї проголошувала Декларація?     
Отже, вона визначала права й свободи людини й громадянин
У ч и т е л ь. Міжнародне співтовариство приділяє значну увагу розвиткові та забезпеченню прав людини. Демократизації процесу, пов’язаного з проголошенням і захистом прав людини, значною мірою сприяло прийняття низки міжнародних документів щодо закріплення, правової регламентації та розробки механізму міжнародного захисту прав людини у державах, що підписали відповідні міжнародні документи.

Після  Другої  світової  війни  проблема  прав  людини  з  суто внутрішньої перетворилася на міжнародну.

Був  прийнятий  ряд  міжнародних  документів,  що  зобов’язують держави, які підписали їх, дотримуватися й розвивати повагу до прав людини без жодної дискримінації. Першим великим правовим  актом  стала  Загальна  декларація  прав  і  свобод  людини, прийнята  Генеральною  Асамблеєю  ООН 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ Загальна декларація прав людини

3 вересня 1953 р.  була  прийнята  Європейська  конвенція  про  захист прав  людини  та  основних  свобод.  Цей  документ  гарантував  громадянам  держав  членів  Ради  Європи  дотримання  їхніх  конституційних прав. Для того щоб ефективно захищати права людини і  належним  чином  реагувати  на  їх  порушення,  створені  органи контролю: Комісія з прав людини, Центр прав людини,  Європейський суд, що розглядає порушення прав людини на державному рівні.

Щоб мати уявлення про обсяги міжнародної діяльності, пов’язаної із захистом прав людини, достатньо зазначити, що основними актами, які регулюють цивільні і політичні права на міжнародному рівні, є Загальна декларація прав людини від 10 грудня 1948 р., Пакт про цивільні і політичні права від 9 грудня 1966 р., Конвенція про попередження злочину геноциду і покарання за нього від 9 грудня 1948 р., Конвенція про припинення злочину апартеїду і покарання за нього від 30 листопада 1973 р., Конвенція проти катувань та інших жорстоких, нелюдських чи таких, що принижують гідність, видів поводження і покарання від 10 грудня  1984 р. та європейська Конвенція про захист прав людини й основних свобод від 4 листопада 1950 р. Європейська Конвенція про захист прав людини та основних свобод встановлює не лише найбільш вдалу у світі систему норм міжнародного права для захисту прав людини, але й одну з найбільш розвинених форм міжнародної юридичної процедури.
 Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини визнано головним обов’язком держави.


Завдання

На мультимедійному проекторі демонструються слайди з висловлюваннями відомих людей, в яких учням належить вставити пропущене слово.

1.  Якою повинна бути людина, якщо скоро Син Божий сплатить за її __ (права) найвищою ціною? (Папа Іоанн Павло ІІ)

2.  Але коли мислителі ХVІІІ cт. проголосили справжню свободу людини, то із християнської традиції разом зі свободою народилася вимога громадянської __ (рівності). (В. Янков)

3.  Свобода є правом робити все, що дозволено __ (законом). (Ш. Монтеск’є)

4.  Це не поступка, не милість, не потворство, — це, насамперед, активне ставлення, яке формулюється на основі визнання універсальних прав та основних __ (свобод) людини. (ЮНЕСКО)

Евристична бесіда

1.  Що потрібно кожному з нас для життя та розвитку?

2.  З ким людина вступає у відносини в таких випадках:

а)  вдома;
б)  у дворі;
     в)  в школі;
     г)  купуючи товари в магазині;
     д)  сплачуючи комунальні послуги;
     е)  заповнюючи декларацію про доходи;
     ж)  беручи участь у виборах.

У ч и т е л ь. Вступаючи у відносини з іншими людьми, з державою, ми маємо бути захищені від посягань, а також повинні мати можливості задовольнити свої потреби.

Можливість людини мати певні матеріальні, соціальні та духовні блага, які необхідні їй для нормального існування і розвитку, називаються правами людини.

Розповідь вчителя ( при цьому нові поняття записуються в юридичний словничок, а групи прав  у зошит)
Права й свободи людини й громадянина записані в Конституції України в другому розділі, який так і називається. 

ПРЕЗЕНТАЦІЯ  ПРАВА ЛЮДИНИ

1. Які слова є синонімами прав і свобод людини?

2. Що таке права людини?

3. Що таке свобода людини?

4. Що таке обов'язок людини?

Учитель підсумовує висловлені думки і розкриває зміст понять.

Права і свободи людини– це можливості людини, необхідні їй для існування і розвитку.

Обов'язок людини – це визначена законом міра обов'язкової поведінки людини, за невиконання якої настає юридична відповідальність певного виду.

Отже, права – це те, що людина може виконувати або це виконувати, а обов'язок – це те, що людина повинна робити.


Бесіда

1.  Як ви вважаєте, чи може наявність прав у людини залежати від, віку, статі, кольору шкіри, соціального походження?

2.  Чи справедливо, коли люди різної статі, статків, соціального походження та положення мають різний обсяг прав?

3.  Чи повинні люди різної статі, статків, походження тощо по-різному відповідати перед законом?

4.  Чи може влада безпідставно позбавляти чи обмежувати права?



 «Кластер»

З нарізаних аркушів паперу, на яких записані різні права та свободи людини, треба згрупувати права і свободи людини.

1.  Особисті (стосуються охорони приватного життя особистості, її свободи, безпеки, власності).

2.  Політичні (ними користується людина як учасник громадського життя, вони пов’язані з участю громадян у виконанні та контролюванні влади).

3.  Економічні (стосуються людини, як учасника господарського життя).

4.  Соціальні (зобов’язують державу до створення умов гідного рівня життя, охорони здоров’я та соціального забезпечення).

5.  Культурні (містять право на навчання та участь у культурному житті).



Давайте самостійно переконаємося в почутому ( клас ділиться на  5 груп, кожна група отримує першу літеру тих прав, які вона буде представляти: «О», «Е»«П», «К», «С»).  Ваше завдання:  назвати й коротко охарактеризувати права
І група - особисті права:
ІІ група - економічні права;
ІІІ група -політичні;
ІV група - культурні;
V група - соціальні права.
Також підготувати символ до групи, прикріпити на наше «дерево прав» та захистити його. Звіт груп


У ч и т е л ь.

У разі порушення його прав та свобод громадянин може звернутися з метою їх захисту до
судових органів,
прокуратури,
Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини,
 органів влади та посадових осіб.


Завдання

Близько 250 мільйонів дітей у світі вимушені важко працювати або жебрачити, близько 30 мільйонів не мають можливості ходити до школи, близько 5 мільйонів щороку помирають від тяжких хвороб.

1.  До яких наслідків може призвести подібне становище?

2.  Чи завжди діти можуть самостійно захистити себе? Якщо ні, то чому?

3.  Що повинно за таких обставин зробити суспільство?

Розповідь учителя про основні міжнародні документи,  спрямовані на захист прав дитини

1959 р. — проголошення Декларації прав дитини.

10 листопада 1989 р. — прийнято Конвенція ООН з прав дитини. Відповідно до Конвенції дитиною вважається людська істота віком до 18 років.

ПРЕЗЕНТАЦІЯ Конвенція ООН з прав дитини

Права дитини — це певні специфічні можливості, які необхідні дітям для існування й досягнення зрілості.

Завдання

•  Назвіть особливі права, які, на ваш розсуд, повинні мати діти.

До специфічних прав дітей належать:

1)  право на життя та розвиток;

      2)  право на набуття та отримання громадянства;

3)  право мати сім’ю;

4)  свобода релігії та переконань;

5)  свобода слова, в тому числі і право бути вислуханим у справах, що стосуються дитини;

6)  свобода від усілякого насильства;

7)  неможливість винесення щодо дитини смертного вироку та вироку про довічне ув’язнення;

8)  право на охорону здоров’я;

9)  право на відпочинок;

10) право на достойні умови життя;

11) право на освіту;

12) право на користування культурними цінностями;

13) право на інформацію, в тому числі і щодо своїх прав;

14) право на свободу суспільних організацій та об’єднань.

Завдання

1.  Чому серед наданих прав відсутні економічні?

2.  Які спільні права є у дорослих і дітей?

3.  Хто повинен піклуватися про захист прав дитини?



При обговоренні даної теми треба показати, що права передбачають виконання відповідних обов’язків. З цією метою проводимо таку вправу.

Розділіть клас на пари, кожен учень повинен записати по 5 прав, які, на його розсуд, він повинен мати в школі та удома.

Попросити учнів обмінятися списком із сусідом по парті, кожен учень має поміркувати про обов’язки, які відповідають данному праву.

Кожна пара зачитує всьому класу 2 права з відповідними обов’язками, учитель записує це на дошці

Обговорення за запитаннями

1.  Чи важко знайти обов’язки, які відповідають кожному праву?

2.  Чи завжди права збігаються з обов’язками?

Держави, що підписали Загальну декларацію прав людини та Конвенцію з прав дитини, взяли на себе зобов’язання їх виконувати. Цей процес контролюють Комітет ООН З прав людини, Міжнародна дитяча організація ООН (ЮНІСЕФ).
 Права людини і дитини зафіксовані в конституціях держав, в тому числі і в Конституції України. У нашій державі людина, права якої порушено, може звернутися до суду, міліції та інших державних установ, до Уповноваженого Верховної Ради з прав людини.



VІІ.  Підведення підсумків уроку
VІІІ. Рефлексія:
          -   Сьогодні я дізнався…
-         Було цікаво…
-         Я зміг…
-         Тепер я можу…

ІХ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф підручника

1-й варіант
Написати твір-роздум на тему «Чи потрібно дотримуватись обов’язків?»

2-й варіант
Знайдіть у матеріалах періодичної преси факти про позбавлення, захист і реалізацію прав людини



Немає коментарів:

Дописати коментар